Læsetid – 5 minutter
TØJ IGENNEM TRE GENERATIONER:
INTERVIEW MED INDEHAVERNE AF IDÈ NYT
NOVEMBER 2023
Lyngby Storcenter har eksisteret i 50 år - og lige så længe har Idé Nyt været en del af centret. For 3 år siden overtog Kirsten og Susanne tøjbutikken, og siden har de skabt nye tiltag med respekt for butikkens oprindelige koncept. Med personlig vejledning, sans for kvalitet og tøj igennem tre generationer har de formået at skabe en butik, kunderne vender tilbage til. Vi har besøgt de to kvinder til en snak om, hvordan de driver butikken.
Lyngby Storcenter har eksisteret i 50 år, og I har været en del af centret siden begyndelsen. Kan I fortælle os lidt om Idé Nyts historie - hvordan startede butikken?
“I sin tid var det Birthe Bang, der startede Idé Nyt. Dengang var det en butik med brugskunst, men med årene udviklede det sig til en tøjbutik”, forklarer de. Og for tre år siden overtog Kirsten og Susanne butikken i Lyngby Storcenter. De besluttede at beholde navnet, selvom det indimellem har givet anledning til spørgsmål. “Vi ændrer ikke navnet, for kunderne kender butikken som Idé Nyt - og vi føler os som en del af Idé Nyt. Derfor har vi også holdt fast i det eksklusive, og i at byde tre generationer ind ad vores dør.”
“VI FØLER OS SOM
EN DEL AF IDÉ NYT.
SÅ VI HAR HOLDT
FAST I DET
EKSKLUSIVE, OG
I AT BYDE TRE
GENERATIONER IND
AD VORES DØR”
Kan I sætte lidt ord på, hvordan I har udviklet Idé Nyt, efter I overtog butikken?
“Vi har lavet mange tiltag. Vi har satset på kvalitetsbrands, som fx Mulberry. Vi gør også meget ud af, at det skal være en oplevelse at komme herind. Vi har opgraderet indretningen, og skabt en hyggelig atmosfære. Og så har vi et dygtigt personale, der holder sig opdateret på nye trends. Vi har fastholdt mange af de kunder, der har kendt butikken altid - og så har vi tiltrukket en yngre målgruppe i form af skønne teenagepiger.”
Hvordan vælger i varer til butikken?
“Vores udgangspunkt er altid at købe noget, vi selv forelsker os i. Vi køber ikke noget, fordi alle andre har det - vi skal kunne se os selv i tøjet. Vores stil er luksus-boheme. Det skal ikke være for fint, men vi har eksklusive varer.” Og, tilføjer de grinende, så er det ikke svært at blive enige: “Vi har næsten samme smag! Vi er lige gamle, så vi har set de fleste modetrends komme tilbage igen.”
“VORES UDGANGSPUNKT
ER ALTID AT
KØBE NOGET, VI SELV
FORELSKER OS I”
"Men det er ikke kun Kirsten og Susannes personlige smag, der er årsagen til butikkens succes. Det er i lige så høj grad deres evne til at spotte tøj, der falder i flere generationers smag: “Vores sortiment kan følge kunderne fra ung kvinde til moden. Teenagekunderne er glade for vores Nørgaard-bluser. Når de bliver ældre, ønsker de sig måske en Mulberry-taske” Det er i det hele taget vigtigt for de to ejere at tiltrække forskellige kunder: “Vi vil ikke kun være en butik i øverste prisklasse, eller kun til den voksne kvinde. Det er vigtigt for os at have tøj til tre generationer.”
Nørgaard 101-trøjer, pr. stk. 289,- Idé Nyt.
“VI VIL IKKE KUN
VÆRE EN BUTIK KUN
TIL DEN VOKSNE
KVINDE. DET ER
VIGTIGT FOR OS AT
HAVE TØJ TIL TRE
GENERATIONER”
I har ligget i Lyngby Storcenter siden begyndelsen, mens rigtig mange andre butikker har været nødt til at dreje nøglen om. Hvad har I gjort rigtigt?
“Vi er gode til at ramme de forskellige generationers stil. Og så lytter vi til kunderne. Vi kan ikke opfylde alle deres ønsker, men vi tager det med os, når vi køber ind. Vi kender vores faste kunder godt, så vi kan godt stå med en vare og tænke “Ej, det er jo lige hende!” Derudover har de overlevet på god kundeservice: “Vi er loyale over for vores kunder. Hvis de prøver et par bukser, der ikke sidder godt, finder vi bare nogle andre. Vi læser kunderne og ser, hvilke behov de har. Og så kommer de igen, fordi de husker den gode oplevelse.”
“VI ELSKER DET, VI
LAVER. OG VI HAR
LÆRT, AT MAN
ALDRIG ER FOR
GAMMEL TIL AT
STARTE PÅ
NOGET NYT!”
Hvilke planer og drømme har I for Idé Nyt i fremtiden?
“Vi kan ikke forudsige fremtiden, men vi vil blive ved med at udvikle butikken, så længe vi har det sjovt. Nu er vi begge 62, og vi kan ikke spå om, hvor vi er i vores arbejdsliv om 5 eller 10 år. Vi tager en dag af gangen, og håber, at vi og butikken er her mange år endnu, for vi elsker det, vi laver. Og vi har lært, at man aldrig er for gammel til at starte på noget nyt!”
Selvom fremtiden ikke er til at spå om, så er det sikkert, at Kirsten og Susanne har en unik tøjbutik med et sortiment, du ikke finder andre steder. Besøg Idé Nyt i stueetagen af Lyngby Storcenter, og gå på opdagelse blandt de lækre varer.
Mulberry taske, 9.400,- Idé Nyt. Parajumpers dunjakke, 6.000,- Idé Nyt. Alberto Fasciani støvletter, 3.650,- Idé Nyt. UGG støvler, 1.599,- Idé Nyt. &Tradition stol i eg, 3.295,- Illums Bolighus.
Vi tager forbehold for tastefejl, prisændringer og udsolgte varer.