Sov godt og få din skønhedssøvn

Få en bedre søvn og sov godt i de lune sommernætter. Det lyder ikke så dårligt, vel? Du bruger en tredjedel af dit liv på at sove, og det er vigtigt både for krop, sjæl og hjerne at få opladt batterierne med (helst) 8 timers sammenhængende søvn. Du tænker bedre, arbejder mere koncentreret, ser bedre ud, er mere oplagt og nyder livet i langt højere grad, når du er udhvilet. For alle kender det - hvis man er dødtræt, vil man gerne bare have dagen overstået, og drømmer kun om at komme hjem under dynen og indhente det forsømte. Men så er man måske for stresset til at falde til ro, og man ender i en ond spiral, hvor man aldrig er fuldkommen oplagt, fordi man ikke sover godt om natten. Vi giver dig en masse gode råd, til hvordan du får mest muligt ud af nattetimerne.

 

Sov godt - på det rigtige tidspunkt af dagen

Den bedste søvn opnår du, ved at sove mellem klokken 22-06. Dog er det de færeste, der allerede ligger i høkassen klokken 22, men det handler om, hvor lang tid der går, før du ryger dybt ind i drømmeland, også kendt som REM. Når du når dertil, skal solen helst være gået ned, og langt fra at stå op lige foreløbigt. Lyspåvirkning kan nemlig forstyrre din søvnkvalitet.

 

Skønhedssøvn

Søvn er ikke kun vigtigt for hjernen og kroppens funktioner, men er i høj grad også vigtigt, hvis du gerne vil se veloplagt, udhvilet, frisk og smuk ud. Den bedste version af dig selv vågner op til dåd, hvis du har sovet nok, brugt en blød sovemaske af silke, ligget på den rigtige hovedpude, og hvis du har brugt en god natcreme, der leverer fugt til alle nattens timer. Ellers ses det hurtigt på huden, og især de mørke rander under øjnene.

“ÅBN GERNE VINDUET
ET PAR TIMER INDEN SENGETID,
SÅ SOVEVÆRELSET ER
KØLIGT OG RART AT LIGGE I”

Klædt på til drømmeland

Tag noget behageligt nattøj på, inden du lægger dig - det er ikke kun fint og elegant, men hjælper dig også til at holde den rette kropstemperatur natten igennem. Der er næsten ikke noget værre, end at vågne i løbet af natten og enten fryse eller svede. Åbn gerne vinduet et par timer inden sengetid, så soveværelset er køligt og rart at ligge i.

God søvn

Der findes masser af devices, der kan få dig til at falde let i søvn, og vågne op på en mere behagelig måde, end med det almindelige vækkeur. Wake-up light maskiner tænder gradvist, akkurat ligesom når solen står op. Og nogle af dem har også den omvendt funktion, så de langsomt slukker, når du skal sove. Farven er varm, rød og ligner en lille sol, så det er den absolut mest naturlige måde at vågne op på. Det beroliger kroppen og man undgår det lille chok, som man tit får, når vækkeuret ringer. Adrenalin-niveauet stiger pludselig fra 0-100, hjertet kommer på overarbejde, og vejrtrækningen bliver hurtigere. Undgå dette med det smarte vækkelys og sov (og vågn) som en drøm.