Meditation for begyndere: Lær at praktisere meditation og find din indre ro

Hvordan lærer jeg at meditere? Det spørgsmål er sikkert det første, du stiller, og vi kommer her med svaret, samt en masse inspiration til, hvordan du bedst muligt får meditation og mere indre ro ind i din hverdag. Det kræver at man sætter tid af til det hver eneste dag, men selv ti minutter gør også en forskel. Meditation skal gøres konsekvent hver dag, før det rigtigt giver pote.

 

Hvordan mediterer man?

Når du praktiserer meditation, skal du først og fremmest sætte dig godt til rette med den mest ranke ryg, du nogensinde har haft, slappe af i skuldre, lukke øjnene og fokusere på dit åndedræt. Træk vejret gennem næsen i et roligt tempo og giv slip på tankerne. Ja, nu kommer det svære: Du skal give slip på alle de tanker, der kommer op. Din daglige huskeseddel, ærinder, der endnu ikke er gjort, kærestesorger, børn, der skal hentes, kaffemaskinen, der skal afkalkes, fredagens middag med vennerne, og den begyndende forårssnue, som kan spolere alle ugens planer. Vend tilbage til åndedrættet og fokusér kun på dette. Det kræver en del træning at slippe alle tanker, men som sagt gør øvelse mester.

“VEND TILBAGE TIL
ÅNDEDRÆTTET OG
FOKUSÉR KUN
PÅ DETTE”

Forbered dig og sluk mobilen

Når du mediterer, skal du finde et rart og roligt sted, hvor trygheden er i højsædet. Det gælder (helst) tyve minutter, hvor du skal kunne være helt alene, så det kræver måske at du gør det efter børnene er taget i skole, eller efter de er lagt i seng. Rul alle gardiner ned, sluk mobilen og sluk for lys og musik. Sæt dig på en stol og placér fødderne på gulvet - det er vigtigt at bevare jordforbindelsen, så smid også skoene og strømperne. Husk at dit hovede ikke må hænge - tænk på halsen som en naturlig forlængelse af den ranke ryg.

The Ritual of Sakura mini duftpinde 70 ml 120,-, 250 ml 215,- Rituals

Opnå en total indre ro

Følg disse steps, for at opnå den totale, indre ro med meditation.

Luk øjnene og slap af i musklerne omkring dem mens du lægger hænderne (med fladen opad) i skødet eller på armlænet. Tommel- og pegefinger skal helst røre let ved hinanden.

Træk vejret langsomt, helt ned i maven, gennem næsen. Det er her luften virkelig har sin effekt (udover i lungerne, naturligvis) da den ilter maveregionen og hjernen. Det er vigtigt at du kan mærke luften komme ned i maven og ikke i brystet (læg evt. en hånd på maven).

Brug 4-5 sekunder ved hver indånding og mærk hvor dejligt det føles. Ånd langsomt ud gennem munden og prøv at undgå at anstrenge dig. Hvis du oplever en let svimmelhed, så frygt ej! Tænk på det som værende hjernecellerne, der bliver helt konfuse af alt den dejlige ilt.

“TÆNK PÅ DET
SOM VÆRENDE
HJERNECELLERNE,
DER BLIVER HELT
KONFUSE AF ALT DEN
DEJLIGE ILT”

Øvelse gør mester

Meditation kan være svært at praktisere, for med alle de daglige gøremål, opgaver, deadlines og hverdagsting, der skal rulle, for at livet fungerer, mister man hurtigt pusten. Sæt tid af til det hver dag og mærk hvordan du, helt selv, kan opfriske dit sind og velbefindende

Encens feng shui incense røgelse 20 stk. 45,- Helsemin