Sådan får du din skønhedssøvn

Søvn er blevet det nye sort. Og med god grund, for hvis man spørger videnskaben, bliver det tydeligt, at søvn er løsningen på mange af de problemer, vi slæber rundt på i dag. Stress, lavt immunforsvar, øget appetit, forhøjet blodtryk, hovedpine og koncentrationsbesvær. Men især også på hudproblemer.

Søvnmangel udløser nemlig stresshormonet kortisol, som er med til at skabe en inflammation i huden og endda kan nedbryde hudens indhold af kollagen. Det kan resultere i rødme, urenheder, øget sensitivitet og irritation generelt, så huden synes mere tør og trist end normalt.

Du kan altså smøre dig fra i dag og til verdens ende i dyre cremer, serum og solcremer, hvis ikke du husker altid at holde et plus på søvnkontoen.

Vi har som udgangspunkt brug for 7-8 timers regelmæssig søvn hver nat. De fleste søvnforskere er desuden enige om, at den bedste søvn er den, vi får mellem kl. 22 og 02 om natten.

Kniber det lidt med at få den gode søvn i hus, findes der heldigvis mange gode råd, du kan prøve kræfter med, indtil du finder det, der virker for dig.

Brug lavendel

Duften af lavendel har en beviselig afslappende effekt på os, og den er derfor god til at skabe en behagelig atmosfære i dit soveværelse. Der findes et hav af produkter med lavendel – fra hovedpude-sprays til duft-dispensere, cremer og aromaterapiolier, som egner sig godt til en velværemassage eller bare til tørre hænder og fødder. Og så igen, så kan du selvfølgelig også bare sætte en lavendel i en potte i vindueskarmen.

Lavendel generisk sovn kvinder lyngby storcenter
Off generisk sovn kvinder lyngby storcenter

Minimer din skærmtid

Du ved det godt. Den lysende skærm forstyrrer din naturlige døgnrytme og hjernens produktion af søvnhormonet melatonin, som udskilles i takt med, at mørket falder på. Sluk derfor for diverse skærme en time før, du skal i seng. Læs i stedet en bog, lyt til rolig og afslappende musik eller skriv dagens bedste oplevelser ned i en dagbog. Så falder du helt naturligt ned og tømmer hovedet for flyvske tanker.

Lav faste ritualer

Gør det til en vane at gå i seng på samme tidspunkt hver dag – så længe det passer i din tidsplan. Hvis du stresser over både at skulle nå at drikke en kop urtete, lytte til musik og skrive dagens tanker ned, opnår du ingen gevinst. Find et realistisk tidspunkt, der virker for dig, og hold fast i det. Men når det så er sagt, så er det en god idé at nyde et stille øjeblik i sofaen med en kop kamillete, da kamilleblomst har en naturlig beroligende effekt på kroppen.

Skriv generisk sovn kvinder lyngby storcenter

Styr på kosten

Det du spiser og drikker i løbet af dagen, kan også påvirke din søvn. Hvis du døjer med søvnproblemer, er det en god idé at skære ned for sukker og alkohol og at drikke den sidste kop kaffe før kl. 14. I stedte kan du udskifte dagens resterende varme drikke med grøn te og urtete. Undgå også at småspise efter dit aftensmåltid, da fordøjelsen ellers kommer på overarbejde, når den egentlig burde geare ned.

Breathe generisk sovn kvinder lyngby storcenter

Træk vejret

Vågner du om natten, skal du ikke gå i panik. Det er meget naturligt at vågne i ny og næ, da vi automatisk skifter mellem let og dyb søvn. Det bedste råd er ikke at forcere noget, for hvis du først bliver irriteret, kan du godt vinke farvel til den nattesøvn. Prøv i stedet med vejrtrækningsøvelser, hvor du fokuserer på vejrtrækningen ved at gøre hver ind- og udånding lige lange. Det beroliger nervesystemet og afleder dine tanker fra arbejde, aftaler og tøjvask.

Få mere inspiration
Nyhed

Sæsonguide Efterår 2020

Nyhed

Sæsonguide Sensommer 2020