Kunst skal være generøs

Kunst skal være generøs

Historiefortællinger er den røde tråd i Kasper Windings liv.
Lige nu fortæller han dem på sin danmarksturne, hvor han er alene på scenen.
Samtidig er han i gang med en anden historie, der handler om Fredshuset,
som foreløbig har været 12 år undervejs.

Kasper Winding sparer ikke på sig selv, og han ved, at hvis man vil noget, så skal man gøre det ordentligt. Derfor har han de seneste måneder øvet, og øvet – og øvet lidt mere op til sin turné i Danmark. Et onemanshow hvor han er alene på scenen med et flygel, sit studie, sin stemme og sin historie. Ud over tre koncerter i 2011, har han ikke været på turné siden 2000.
“Jeg er ude af træning med det og så nervøs. Kan stemmen holde til så mange koncerter? Den der musikerparanoia, sangerparanoia – den kommer med det samme. Det var alt det, jeg ikke savnede ved at spille live. Helt i panik,” siger Kasper Winding.
Han er i slutningen af august i Danmark med familien, og hans kone Simone Bendix, som han har to børn med, har sat ham af på Strandmøllekroen i Klampenborg, hvor han har sagt ja til at stille op til interview og fotografering.
Det gør han uden forbehold og deler ud af sin historie og sin viden. Hans referencer er mange, og de fletter sig ind i hans egen livsfortælling og har afsat små spor rundt omkring i hans mange forskellige produktioner fra både egne og andres pop-hits til filmmusik og filmmanuskripter – og ikke mindst Fredshuset.
Lige nu drejer alt sig dog om at blive klar til turneen. Udover at han med sine egne ord har øvet sig som en sindssyg, så ser han også hele forberedelsen som en måde at gøre status over sit liv på. Som at rydde op i kælderen og finde ud af, hvad man kan tage med sig videre i livet.

Ligget søvnløs om natten. Det besøg i kælderen er en fast rutine for Kasper Winding. Det har betydet fravalg som f.eks. at forfølge en kommerciel popkarriere. Men for Kasper Winding er det ikke et fravalg, det er derimod et tilvalg af noget andet.
“Jeg mener ikke, det er på bekostning af noget. Man får altid noget andet ud af det, som måske ikke er en kæmpe bankbog eller en porsche. Porschen ryger nok der. Jeg har da ligget søvnløs mange gange og tænkt, hvordan skal det her hænge sammen. Både min kone og jeg er kunstnere. Men det går godt på den måde, at jeg mirakuløst kan betale min husleje. Folk har meget den opfattelse, at jeg er meget rigere, end jeg er, eller lever meget mere luksuriøst, end jeg gør. Jeg synes jo, jeg er sindssygt rig, fordi jeg har et dejligt sted at bo i Paris, mine børn generelt er glade, og jeg laver det, jeg har lyst til. Men det har selvfølgelig ikke noget med penge at gøre. Og det er også hårdt arbejde. Man skal stå tidligt op, og man løber efter den,” fortæller Kasper Winding.

Har måttet råbe og skrige. Det har også været hårdt arbejde, når hans musik har skullet finde vej ud af studiet til et publikum. Selv med de store succeser som “Sjæl i flammer”, “Kom nu hjem” og Caroline Hendersons “Kiss me, kiss me” fra albummet “Cinemataztic”, som han var med til at producere i samarbejde med Thomas Blachman, og som vandt syv priser ved Dansk Grammy i 1996.
“Jeg har altid måttet råbe og skrige, te mig tosset og være stædig og indimellem sikkert fuldstændig umulig for at få det igennem. Halvdelen af gangene er de ikke blevet en succes. Det handler også om, om man er i sync med tiden.”
Og at være i sync med tiden er måske netop der, hvor det store projekt “Fredshuset” er ved at nå hen. Ideen opstod under et middagsselskab sammen med instruktør, hotelejer og tidligere balletdanser Alexander Kølpin, direktør Michael Eide og arkitekt Morten Langebæk for 12 år siden. Visionen er, at det skal være et sted, hvor du kan sætte dig ned og tænke dig om i rolige og så smukke omgivelser som muligt. Et rum alle uanset religiøs eller politisk overbevisning har lyst til at gå ind i.
“Vi lever i en tid, hvor det er et godt signal at sende. Der findes alle mulige som f.eks. FN, der prøver at skabe almen fred. Så det her rum handler ikke om at skabe fred på jord. Det handler om at skabe indre fred. Vi håber vi på, at når du så kommer ud på gaden igen, så er du lidt mere opmærksom på din omverden og lidt sødere overfor dem, du møder på din vej. Hvis vi kan gøre det, så mener vi, at vi har totalt succes,” fortæller Kasper Winding, der håber, at projektet kan realiseres med danske penge.

Berliner Philharmonikerne får tårerne frem. Ideen og visionen for Fredshuset rummer også i overmål den generøsitet, som Kasper Winding selv søger og sætter stor pris på hos andre kunstnere som f.eks. David Bowie, Kraftwerk, Miles Davis, Picasso, Tizian, Andy Warhol og ikke mindst Berliner Philharmonikerne.
“Jeg tror, at det er det eneste orkester, jeg stalker. Det er så overvældende, at de bare skal begynde at spille, så står tårerne ud af øjnene på mig. Sådan har jeg også lige haft det med en David Hockney udstilling. Der tudede jeg også. Det er igen det med, at det er så stort og generøst, det er så sjovt, det er så smukt, det er så voldsomt. Der er noget kunst, der er sindssygt selvoptaget, ikke? Hvor jeg ikke bliver lukket ind i det eller får lov til at blive en del af det, fordi jeg ikke er fin nok eller ikke forstående nok. Store kunstnere, det er faktisk dem, der kan grine lidt af sig selv og åbne op for den der pose og sige kom med ind og ikke være bange for at fejle.”

Skribent
Kitt Andersen

Fotograf
Isak Hoffmeyer

Kasper Winding 

Søn af Thomas Winding og Vibeke Winding. Født 21. juni 1956 og gift med skuespilleren Simone Bendix, som han har to børn med. Han har desuden to sønner fra tidligere ægteskaber.

Skrevet og produceret musik sammen med bl.a. C.V. Jørgensen, Baal, Lis Sørensen, Gangway, Caroline Henderson, halvsøsteren Alberte Winding, Mew, Steen Jørgensen og Kanye West. Har remixet for navne som Sébastian Tellier, Kavinsky, Efterklang, Hypnolove og D.A.N.C.E. I 2006 fik han et top 5-hit i Storbritannien med singlen “Speechless” under navnet Mish Mash. I de senere år har han desuden spillet som dj.

Filmmusik til “Mig og Charly”, “Strømer”, “Den Store Badedag”, “Epidemic”, ”The Riot Club”, ”The Salvation” og mange andre.

Har spillet sammen med bl.a. Dizzy Gillespie, Herbie Hancock, Dexter Gordon, Rolling Stones og Shu-bi-dua.

Seneste udgivelse er “F**k Dance, Let’s Art” sammen med den franske sangerinde Lola Delon i 2016.

Fredshuset

Fire teams blev indbudt til at komme med forslag, deriblandt Olafur Elliasson sammen med arkitekten Massimiliano Fuksas. Men det blev den japanske arkitekt Junya Ishigami, der sammen med Svendborg Architects vandt opgaven.

Der er givet byggetilladelse, og huset skal ligge på en ø i Nordhavnsbassinet overfor den nye FN-by.

Projektet hedder “Hope” som er en forkortelse af
House of Peace.

Huset skal være et ikon og vække følelser som kærlighed, ro, accept, tilgivelse, forståelse og tolerance.

Pris: 340 millioner kr. Har senest modtaget en million kr. af Politikens Fond til udarbejdelse af en handlingsplan.

En 2x2x2 meter model er ved at blive bygget i Japan. Den skal enten udstilles i Fondation Cartier i Paris eller i Venedig.

Se mere på houseofpeace.dk

Få mere inspiration